Don’t drink the coffee!

Goedemorgen! Ik zit hier op deze vroege morgenochtend met mijn kruidentheetje voor mijn neus weer een goede start te maken. Want ja, ik had even een terugval van een gezonde en dierbare gewoonte van mij. Wat heeft geleid tot deze blog. Wat toch weer een positieve uitkomst heeft voel ik dan zo te zeggen.

Ik drink al maanden geen koffie meer. Omdat ik in mijn onderbuik aanvoelde dat de koffie meer nadelige effecten voor mij had dan voordelige effecten. Dat onderbuik gevoel wijst mij altijd de weg. Ik vond het dan ook niet heel erg moeilijk om te stoppen. Ook ben ik niet een ‘die hard’ koffie drinker geweest. Maximaal 1 kopje koffie per dag. Als ik er meer dronk dan kreeg ik opeens een set vleugels en vloog ik in mijn energie zo hoog weg van deze aarde dat ik niet echt gezellig voor mijzelf of mijn omgeving werd. Dan was er zo drukke energie in mij aanwezig dat ik mijn impulsen en spraakwaterval niet kon beheersen en twijfelde ik of ik ADHD zou hebben. Oh en de crash terug op aarde was dan ook alles behalve prettig. Dan kreeg ik toch een klap van vermoeidheid na de koffie. Ik bleek gewoon gevoelig te zijn voor koffie. En toen ik volledig stopte met koffie drinken merkte ik dat mijn darmklachten, gevoeligheden en vermoeidheid verminderde. Niet alleen door koffie natuurlijk. Maar koffie bleek een belangrijke variabele te zijn in of ik de signalen van mijn lichaam goed opving. Daarover vertel ik hieronder zo meer.

Hoogsensitiviteit betekent letterlijk gevoeliger zijn voor prikkels, voedingstoffen, hormonen, gebeurtenissen. Omdat je geen filter hebt komt alles rauw en puur binnen. De highs en the lows. Het effect van 1 kop koffie was dan ook grandioos op mijn energielevel. Toch, zo vergeetachtig als wij mensdiertjes zijn, was ik gisteren even vergeten waarom ik geen koffie meer dronk. Een soort Dory van Finding Nemo moment. In een spraakberichtje naar een vriendin zei ik ook “ah ik voel mij een beetje moe, ik neem wel even een koffietje want ik heb 4 sessies vandaag”.

Kan geen kwaad toch?

News flash. Dat kan wel kwaad. Ik besloot voor de quick fix te gaan in plaats van even te luisteren naar wat mijn lichaam mij op dat moment vertelde. De dag ervoor had ik heel veel energetisch werk voor liefdevolle mensen verricht en ik mocht wat meer verzachten naar mezelf. Wat meer zakken in mijn lichaam. Ik had tijd en ruimte zat om even die aandacht aan mezelf te geven. Maar de quick fix voelt soms zo verleidelijk.

Hop hop quick fix tijd, een shotje caffeine om de aandacht erbij te houden. Het menselijk brein dat de aandacht wilde. Binnen een half uur versperde mijn ogen, voelde ik mijn hartslag versnellen en mijn stuitermodus keer 100 aangaan. Hoge energie die ik van nature heb nog hoger. Een zeer oncomfortabel gevoel kan ik je vertellen. Klamme handjes en zweetoksels van stressvolle uppers die als een rollercoaster door mijn lichaam heen vuurden. Bizar toch, dat een kopje koffie dat kan doen?

Als buitenstaander had je niets aan mij gemerkt. Ik was nog steeds vrolijke Elody in haar hoge energie die op haar praatstoel zat visualisaties, meditaties en healings in sessies te geven. Maar intern gebeurde er van alles en kostte het mij veel meer energie om gegrond aanwezig te blijven. Het ging niet meer zo natuurlijk.

Wat ik observeerde is dat mijn lichaam in staat van paraatheid stond. Het was op haar hoede.
Standje overlevingsmodus had ik onbedoeld geactiveerd. Ik had mijn lichaam gepusht om weer wakker te worden met wat shotjes cortisol. Stress shotjes die je zelf ook vaak al onbewust aanmaakt als hoogsensitief persoon, omdat je al veel intensiever de omgeving in je opneemt. Veel meer details tot je neemt, veel meer indrukken verwerkt. Je lichaam staat al veel meer aan door dat filter dat ontbreekt. In essentie had ik de dankbare ervaring dit nu echt te kunnen voelen omdat ik al maanden geen koffie meer had gedronken. Het effect zo enorm voelbaar. In essentie ben ik ook dankbaar dat het zo voor mij werkt omdat ik hierdoor zo goed ben in wat ik beteken voor andere mensen.

Een ‘kick in the gut’ was het ook wel. Mijn darmen waren van slag, ook niet blij met mij. Rond 15:00 ‘s middags kreeg ik opeens intense trek in pizza. Ik bedacht nog eventjes rationeel waar ik zat in mijn hormonale cyclus maar die hypothese kon ik al gelijk loslaten. Sugar cravings, nog zo leuke bijkomstigheid van koffie.

In de middag had ik een zeer vervelende ervaring met een klantenservice medewerker die duidelijk geen zin had om haar werk te doen. Ze begon te schelden naar mij verbrak de verbinding met mij tot 3x aan toe als ik weer probeerde de organisatie te bellen. Ik was woedend en diende een klacht in. Allemaal zeer terecht. Maar het interessante was, dat ik erg lang in dat opgefokte gevoel bleef hangen. Dat mijn reactie op die gebeurtenis wel erg beladen voelde. Zo bewust als dat ik ben ging ik even inchecken bij mijn innerlijk kindje en mijn eigen triggers bekijken. Toch wilde het oncomfortabele gevoel niet zakken. Later op de dag klikte het “DE KOFFIE!!!”.

Einde van de dag zit ik met een vriendin een een strandtentje en vertel ik haar hoe de dag is gelopen en wat ik intern allemaal heb gevoeld. “Bizar toch dat koffie dat kan doen?!”. We zoeken wat informatie op over waar allemaal caffeine in zit en ik pleit weer dat ik nooit meer koffie zal drinken. Het is niet voor mijn zieltje in dit leven bestemd. En daar kan ik helemaal oké mee zijn.

Toch is het nog niet zo makkelijk om te stoppen met koffie drinken… weet je waarom? Onderstaand geef ik je wat redenen die op onbewust niveau meespelen voor jou.

Waarom jij koffie blijft drinken

  • Hoe omgekeerd dit ook wegleest, het kan zijn dat je comfort voelt in het opgejaagde gevoel omdat je dit al je hele leven kent. Dit kan zijn door gevoelens van onveiligheid, verwachtingspatronen naar jezelf of simpelweg omdat je niet in contact staat met je lichaam.
  • Op het moment dat je stopt met koffie drinken kan het confronterend zijn om tegen te komen wat echt in het lichaam aan opgebouwde spanning en vermoeidheid aanwezig is. Fysieke klachten kunnen toenemen omdat je letterlijk afkickt van het stress effect.
  • Het voelt toch wel makkelijk om even koffie te drinken en jezelf op te peppen en je vindt het lastiger om aan te geven dat je vermoeid bent of even niet tot iets in staat bent.

Waarom jij als hoogsensitief persoon beter geen koffie kunt drinken.

  1. Het activeert je sympathisch zenuwstelsel. Het overlevingssysteem dat jouw bloed naar de juiste delen begint te pompen. Daar horen je darmen niet bij, dat is dan ook een reden dat je vaak opeens moet poepen. Opruimen en door. Je zet jouw zintuigen op alertheid. Zegt tegen je lichaam “kom op, wakker worden”
  2. Je activeert het stresshormoon cortisol. Als jij onbewust al een hoger stressniveau hebt door energetische blokkades vanuit een thema van onveiligheid betekent dit dat jij je onrustig gaat voelen. Op je hoede.
  3. Je energie gaat nog hoger zitten dat het in jouw natuurlijk staat al zit. Stuitermodus noem ik het ook wel. Want je wil ergens die onrustige energie kwijt.
  4. Triggers kunnen heftiger aanvoelen omdat je jouw stressniveau al hoger is dan normaal.
  5. Je bent sneller overprikkeld omdat jouw lichaam energetische overuren maakt.
  6. Het lukt je minder goed om te gronden omdat je energie te hoog zit.

Voordelen van stoppen met koffie drinken

Voordelen van geen koffie drinken:

  • Je ben vanuit natuurlijk staat van zijn in contact met je lichaam
  • Je kunt gronden en inchecken hoe jij je voelt
  • Je kunt signalen vanuit je omgeving milder opvangen en zachter verwerken
  • Je voelt je (na verloop van tijd) energieker
  • Je hebt meer diepe slaap
  • Je darmperistaltiek kan rustiger verlopen
  • Je bijnieren voelen zich weer fit in plaats van uitgeput
  • Je lever hoeft geen schadeliijke stiffen van koffie meer te verwerken

Ik nodig je uit zelf eens dit te proberen. Om te onderzoeken wat koffie met jou doet. Heb je door hoevaak jij koffie drinkt? Waarom je het drinkt? Hoe jouw lichaam erop reageert? Let wel op. Als jij 4 of 5 koppen koffie drinkt per dag is het afkick proces zeker wat intenser dan wanneer jij 1 kop koffie drinkt per dag. Bouw het dan rustig af. Want je lichaam kan spanning voelen bij het ontspannen. Geef jezelf de tijd.

Je lichaam en jouw innerlijk kindje zullen jou er dankbaar om zijn. Embrace de gevoeligheid, luister naar je lichaam. Die geeft je alle signalen al.

You got this,

Dat vertrouwen leer ik je graag

Elody, de sprankelpsycholoog